Północna Islandia – wulkaniczne kratery i obszary geotermalne

Wygasłe kratery wulkaniczne, dymiące obszary geotermalne, kosmiczne krajobrazy, wielobarwna ziemia, olbrzymi kanion Ásbyrgi to tylko namiastka tego co pragnie zaserwować nam Północna Islandia. Ta część wyspy nie zapomniała też o miłośnikach wodospadów. To tutaj znajdziecie najpotężniejszy wodospad Dettifoss spływający do zielonego kanionu. Zdecydowanie mniej osób odwiedza tą część Krainy Ognia i Lodu, chociaż jest równie piękna. Chętnie Ci to udowodnimy przedstawiając najpiękniejsze miejsca osadzone w północnej części wyspy.

Północna Islandia 🌋

Pozostałe części wyspy:
Południowa strona / Wschodnia Islandia / Zachodnie wybrzeże

Na północy Islandii pojawiliśmy się już trochę wcześniej, ponieważ mieliśmy okazję tam pracować, więc dobrze znamy ten obszar i ogromnie go lubimy. Może tu atrakcje są bardziej od siebie oddalone, w porównaniu do południowej strony wyspy, ale niech to nie będzie tym co odstrasza. Chętnie przedstawimy takie perełki, że i ta mniej nawiedzana część wyspy zrobi na was wrażenie! Miejsca, które zobaczyliśmy na Islandii podzieliliśmy na część południową, wschodnią, północną oraz zachodnią, opisane poniżej punkty są w takiej kolejności z jaką je odwiedzaliśmy. A więc, spójrzcie jaka północna Islandia jest czarująca!

Ten wpis jest częścią serii: Wyprawa dookoła Islandii. (2020)

Atrakcje północnej strony Islandii 🌋

Wodospady Dettifoss i Selfoss

Potężny Dettifoss to islandzka atrakcja, której nie powinno się ominąć. Z powodu tego, że przepływa przez niego średnio 193 m³ wody na sekundę, został okrzyknięty najpotężniejszym wodospadem w Europie. Ten ogromny, szarawy strumień wody wpływa do kanionu Jökulsárgljúfur. Jego szerokość to 100 m, a wysokość 45 m, a źródło rzeki ma początek z lodowca Vatnajökull. Dzięki jego sile, często pojawia się nad nim tęcza i charakterystyczna wodna mgiełka. Dojedźcie do niego od strony zachodniej, od drogi nr. 862. Kiedy my tam dotarliśmy był już parking i przygotowywali to miejsce dla odwiedzających. Kawałek dalej, idąc pieszo od Dettifoss, na tej samej rzece znajduje się mniejszy, ale równie ciekawy, wodospad Selfoss.

Kanion Ásbyrgi, Północna Islandia

Dokładna lokalizacja parkingu: 66.001886, -16.513073

Kanion Ásbyrgi był cudownym odkryciem podczas naszej wyprawy dookoła Islandii. W parku znajdziecie 100 metrowe klify w kształcie podkowy. Ściany klifów są zalesione, a w sercu kanionu znajdziecie krystalicznie czysty staw Botnstjörn. Szlaki w dole kanionu są krótkie, prowadzą do stawu, jest również trasa, która prowadzi po wysokiej ścianie kanionu, wzdłuż tej gigantycznej dziury. Niestety ona była długa, a wcześniej o tym nie wiedzieliśmy, przez co musieliśmy ją odpuścić, ale zdjęcia i widea, które widzieliśmy są oszałamiające. Jeśli macie więcej czasu, gorąco polecamy wam to miejsce, wielu turystów tutaj nie spotkaliśmy.

Krater wulkaniczny Víti

A teraz przenosimy się do bardzo aktywnego obszaru wulkanicznego Krafla, w którym znajduje się krater Víti. Jest wyjątkowy, ponieważ w jego środku chowa się szmaragdowe jezioro. A zobaczycie je dopiero wspinając się na ściany krateru. “Víti” z języka islandzkiego to piekło, trafnie dobrana nazwa, nie? Kolory w tej części wyspy są kosmiczne! Po drodze do krateru zobaczycie też diabelskie pola zastygłej, czarniuśkiej lawy.

Obszar geotermalny Hverir

Syczące fumarole, bulgoczące sadzawki, dymiące kominy parowe i towarzyszący przez cały czas zapach zgniłego jaja! Oto geotermalny obszar Hverir, tak aktywny, że kiedy staniecie blisko jednego z buchających parą kominów, poczujecie jak ziemia trzęsie się pod waszymi nogami! Temperatura wrzącej wody waha się tutaj między 80°C a 100°C. A 1000 m pod ziemią temperatura sięga do 200°C! Wyobrażacie to sobie? Zwróćcie, także uwagę na te kolory gleby, są niesamowite! Mars! Ponadto, ciekawostką jest, że dawniej wydobywano tu siarkę do produkcji prochu do broni.

Jaskinia Grjótagjá, Północna Islandia

W tej geotermalnej okolicy warto odszukać ukrytą pod ziemią jaskinię Grjótagjá. Grota znajduje się pod poszarpanymi polami, zastygłej już dawno lawy. Barwa wody to bajka! Kto pierwszy by wskakiwał? Jaskinia do lat 70-tych była popularnym kąpieliskiem dla Islandczyków. Po erupcji wulkanu, ciepło źródła podniosło się do ponad 50°C, przez co musieli go zamknąć. Aktualnie temperatura wody spadła i wynosi od 40° do 50°C, ale kąpiele w nim są zakazane. Wejścia do groty są trzy, niestety to gdzie temperatura wody jest najlepsza zostało zakratowane. Może nie ma się czym chwalić, ale na dziko zaliczyliśmy tam kąpiel, kiedy nikogo nie było w pobliżu. Co więcej, kręcono tutaj sceny do 3×05 odcinka Gry o Tron!

Krater Hverfjall

Dokładna lokalizacja parkingu: 65.613292, -16.876033

Następnym potwierdzeniem długiej wulkanicznej przeszłości Islandii jest dumnie stojący blisko jeziora Myvatn, olbrzymi krater. Wulkan Hverfjall swoją ostatnią erupcję miał 2500 lat temu. Pierwszy raz w tym miejscu byliśmy kiedy zalegał tutaj śnieg, wtedy zrobiliśmy sobie spacer dookoła krateru. Podczas wyprawy po Krainie Lodu i Ognia chętnie pojawiliśmy się tutaj ponownie, tym razem na przepiękny zachód słońca. Takie barwy to my uwielbiamy! Wyjście na krater trwa kilka minut, a droga, którą będziecie jechać do oznaczonego wyżej parkingu jest żwirowa.

Wodospad Goðafoss, Północna Islandia

Goðafoss, a właściwie “Wodospad Bogów” jest kolejnym fenomenem wyspy. Wyróżnia się tym, że ma dwa wielkie strumienie i kilka mniejszych, w zależności od pory roku oraz siły rzeki. Może nie jest, aż taki wielki jak te wcześniejsze, ale ma swój niepowtarzalny urok. Fajnie jest zobaczyć go z obydwóch stron, z lewej strony możecie zejść w dół po schodkach na czarne kamienie. Wtedy perspektywa zupełnie się zmienia, a my zachwycamy się wodospadem Goðafoss jeszcze bardziej.

Dodatkowo, dla osób szukających noclegu na tej trasie zachęcamy zajrzeć do takiego miejsca jak:
  • Domek u Waltera – samotny domek na farmie w pięknej scenerii, blisko Akureyri.

A teraz jesteście przekonani do odwiedzin Północnej strony wyspy? 🌋

Jeśli nasze wpisy pomagają Ci planować wymarzone wyprawy, będzie nam miło kiedy postawisz nam wirtualną kawkę. Zrobi nam się ciepło na sercu i z pewnością będziemy mieć jeszcze więcej motywacji do spędzania godzin nad wartościowym kontentem!