Islandia – informacje praktyczne

Islandia jest niewyobrażalnym cudem natury, wspaniałym miejscem gdzie na każdym kroku można oglądać dzieła stworzone przez naszą matkę naturę. To kraina magicznych wodospadów, olbrzymich lodowców, kolorowych gór i malowniczych wulkanów. Niemalże w każdej jej części można znaleźć ukryte gorące źródełko. Ponadto, uroku dodają jej bezkresne, czarne plaże, porośnięte mchem kaniony czy bazaltowe ściany. Ten bajkowy krajobraz zdobi kapryśna zorza polarna tańcząca nad wyspą. Tak naprawdę gdzie nie popatrzysz, Islandia chce odebrać dech w piersiach.

Islandia 🇮🇸

Stolica: Reykjavík / Język urzędowy: islandzki
Waluta: korona islandzka (ISK) / Strefa czasowa: UTC + 0

Islandia leży pośrodku Oceanu Atlantyckiego, swoją powierzchnią zajmuje 103 125 km², w wyniku czego jest trzy razy mniejsza od Polski. Żyje tam ponad 360 000 ludzi. Położenie geograficzne wyspy jest bardzo interesujące. Należy ona do Europy, a przez jej obszar przebiega Grzbiet Środkowoatlantycki, który odsuwa od siebie dwie płyty płyty tektoniczne: północnoamerykańską i euroazjatycką. Dzięki niemu wyspa jest wulkanicznym rajem. Niektóre z tych olbrzymów nich są nadal aktywne, m.in. Hekla, Katla, Askja, Grímsvötn czy Hvannadalshnúkur. Ponadto, Islandię pokrywają lodowce, największym z nich jest Vatnajökull mający 8300 km². Na skutek tego wyspa często nazywana jest “Krainą Ognia i Lodu”.

Ten wpis jest częścią serii: Wyprawa dookoła Islandii. (2020)

Islandia – informacje praktyczne 🇮🇸

Islandia była zawsze naszym marzeniem podróżniczym, ale ciągle ją odkładaliśmy. Głównie dlatego, że kiedyś wbiliśmy sobie w głowę, iż wolimy jeździć do ciepłych krajów. Dzisiaj przyznajemy, że to był wielkia pomyłka! A bardzo się o tym przekonaliśmy mieszkając i pracując tam przez 8 miesięcy. Gdyby nie to, że postanowiliśmy podjąć pracę sezonową, pewnie znów ten wspaniały kierunek odsunęlibyśmy na bok w naszych planach. Jeśli aktualnie zastanawiacie się, czy wybrać się na objazdówkę po wyspie, chętnie rozwiejemy wasze wątpliwości. Nie popełniajcie tego błędu co my i nie zwlekajcie, gwarantujemy Wam, że zakochacie się w Islandii i będziecie chcieli wracać! Chętnie podamy rady, które sprawią, że fajnie zaplanujecie swój pobyt.

1. Dokumenty

Islandia należy do strefy Schengen więc wystarczy mieć dowód osobisty. Oczywiście można wjechać, także na paszporcie.

2. Jak dotrzeć na Islandię

Z Polski na wyspę nie jest się trudno dostać bezpośrednio. Mieszka tam dużo naszych rodaków, więc tanie linie mają dość szeroką mapę połączeń na Islandię. My lecieliśmy Wizzairem z Krakowa do Reykjaviku, a wracaliśmy do Wrocławia, gdyż w tym czasie odwołali loty do Krakowa. Do tego, są połączenia z Katowic, Warszawy, Gdańska. Lot trwa ok. 4 godziny, a dobra cena za bilet to 350 zł w dwie strony za osobę. Wszystkie międzynarodowe loty kierują się na lotnisko Reykjavík-Keflavik. Inne lotniska na Islandii są malutkie i przyjmują tylko loty krajowe.

3. Waluta islandzka

Na Islandii przyjętą walutą jest korona islandzka. Przygotujcie się, że będziecie bogaci i na początku możecie trochę nie ogarniać cen w sklepach, gdyż są to wysokie nominały. Obecnie 100 koron islandzkich ≈ 2,89 zł (12/2020). Waluta często się waha. Podróżując czy mieszkając tam nigdy nie mieliśmy żadnych problemów z płatnościami kartą. Przez te 8 miesięcy tak naprawdę chyba raz widzieliśmy papierowe korony islandzkie w swoich rękach i był to napiwek z pracy.

Odradzamy zamieniać tą walutę na lotnisku na wyspie, tym bardziej w Polsce. Jest to po prostu nieopłacalne. My zawsze i w tym przypadku korzystaliśmy z karty Revolut, którą zawsze polecamy. Revolut to konto oraz karta wielowalutowa, jednym kliknięciem doładowujemy konto, a drugim wymieniamy pieniądze na inną walutę. Do tego, stawki walut są lepsze niż kursy bankowe czy kantorowe. Dla tych co nie mają jeszcze karty Revolut, załóżcie konto wchodząc na tą stronę. Niemniej jednak, miejcie ze sobą inną kartę, na wypadek, gdyby transakcja Revolutem została odrzucona.

4. Wypożyczenie samochodu – Islandia

Obowiązujący ruch: prawostronny / Dokument wymagany: polskie prawo jazdy

Nie wyobrażamy sobie innego środku transportu niż auto, jednak na Islandii to podstawa. Bardziej kwestia rozgrywa się o to czy brać samochód z napędem na cztery koła czy nie ma takiej potrzeby. Jeśli planujecie jechać do tęczowych gór Landmannalaugar lub w środek wyspy musicie mieć 4×4. Jak spadnie śnieg tak samo. My wypożyczyliśmy Hyundaia Tucsona u chłopaków z polskiej firmy IcePol, z czego byliśmy naprawdę zadowoleni. Wzięliśmy samochód z namiotem na dachu, co uważamy za super opcję dla osób, które chcą podróżować ekonomiczne, a zarazem czuć się komfortowo. Namiot spokojnie pomieści dwie osoby, a jego rozłożenie trwa kilka sekund. Do tego, wypożyczalnia dorzuciła nam śpiwory, lodówkę, kuchenkę, przybory do gotowania, sztućce oraz talerze, więc mogliśmy gotować sobie sami. Świetnym dodatkiem był również router z WiFi. Zapewniamy Was, że taki pakiet jest fajnym pomysłem jeśli chodzi o zwiedzanie takiego kraju jak Islandia.

Islandzkie drogi

Wiele dróg jest nieutwardzonych, szutrowych, często zdarza się tak, że są one wąskie na jeden samochód. Bywają też mosty zwężone. Niektóre trasy są zamykane i otwierane tylko w lecie w związku z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Najbardziej znaną drogą jest islandzka 1, która okrąża wyspę łącząc jej różne części i przeważnie na jej nawierzni położony jest asfalt. To przy niej znajdują się główne atrakcje Islandii. Na wyspie nie ma odcinków płatnych, z wyjątkiem tunelu na trasie Akureyri – Myvatn. Co więcej, uważajcie na drogach nie raz zdarza się, że barany czy renifery również się nimi poruszają!

5. Pogoda

Według nas najlepszym miesiącem do zwiedzania jest sierpień i wrzesień. Dni są długie, a co za tym idzie jest ciepło jak na Islandię i można zahaczyć o piękną, słoneczną pogodę, dobre warunki do jazdy oraz nie takie zimne noce. Prawie nigdzie nie zobaczycie śniegu. Chociaż nigdy nie wiadomo, bo islandzka aura lubi zmieniać się w kilka minut. Zawsze trzeba być przygotowanym na wiatr czy opady deszczu. Natomiast jeśli zależy wam na zobaczeniu wyspy pokrytej śniegiem, waszym marzeniem jest polowanie na zorzę polarną oraz wejście do lodowej jaskini rezerwujcie terminy od października do marca. Dodatkowo w zimie jest mniej otwartych dróg oraz noclegów i dzień jest krótki, co daje nam o wiele mniej czasu na zwiedzanie. Aktualny stan tras możecie sprawdzać na stronie Islandzkiego zarządu dróg Vegagerðin, a codzienną pogodę tutaj.

6. Bezpieczeństwo

Islandia jest całkowicie bezpieczna, przez 8 miesięcy życia czy podróżowania po tym kraju nie doświadczyliśmy żadnej niepokojącej sytuacji. Kochamy ten spokój i powolne podejście do życia.

7. Noclegi – Islandia

Kolejny raz na naszej wyprawie zastosowaliśmy zasadę: jedna noc w domku lub hotelu, a druga w namiocie (w tym przypadku na dachu samochodu) i kempingu. To był strzał w dziesiątkę! Zawsze fajnych miejsc do spania szukamy na Booking oraz AirBnb. Z powodu Covid nie zarezerwowaliśmy nic z wyprzedzeniem, gdyż turystów w tym okresie była znikoma ilość. Ale myślę, że powinniście to zrobić dla spokojnej głowy, szczególnie w wysokim sezonie rezerwacji jest mnóstwo! Zapewne zastanawiacie się jak jest ze spaniem w samochodzie, namiocie lub w namiocie na dachu. Od kilku lat przepisy się zmieniły i nocowanie na dziko jest nielegalne. Przepisy mówią, że powinniśmy spać na zorganizowanych kempingach. My w turystycznych miejscach jechaliśmy na kemping, a poza turystycznymi punktami zaszywaliśmy się gdzieś tam nie na widoku.

8. Karta SIM + Internet

Chociaż Islandia nie należy do Unii Europejskiej, na mocy pewnych ustaw, roaming UE obejmuje ten kraj. A więc od waszego operatora będziecie mieć takie usługi i pakiet internetu jak byście byli w kraju UE. Zasięg mieliśmy prawie wszędzie, z wyjątkiem naprawdę odległych miejsc, czyli jadąc np. w interior. Z tego powodu nigdy nie kupowaliśmy islandzkiej karty SIM.

9. Ubezpieczenie podróżne

Zachęcamy do ubezpieczenia się przed wyjazdem, bo nigdy nie wiadomo co może nas spotkać. Najlepiej zrobić to w firmie, która jest długie lata na rynku. W związku z tym, my zawsze bazujemy na Pzu lub Warcie. Uważamy, że na takich rzeczach jak polisa turystyczna nie należy oszczędzać. Na szczęście, nigdy z niej nie korzystaliśmy, ale wolimy dmuchać na zimne.

10. Dodatkowe informacje – Islandia

• Wtyczki do kontaktów – wejścia do gniazdek są takie same jak w Polsce,
  • Najważniejsze do zabrania – buty trekkingowe, odzież termiczna, kurtka przeciwdeszczowa lub/i zimowa, czapka zimowa, rękawiczki, ciepłe ubrania i strój kąpielowy,
  • Gdzie kupować jedzenie – najtaniej jest w sklepie z różową świnką Bonus,
  • Przydatne aplikacje: Google maps (trasa), Revolut (wymiana walut), Hello Aurora (łapanie zorzy),
  • Islandzkie pamiątki – wełniane swetry islandzkie, kosmetyki Blue Lagoon, czekolada Sirius, likier Reykjavik Distillery.

Skoro już jesteście pełni praktycznej wiedzy o wyspie, odnosimy Was do przejrzenia naszej trasy, planu i kosztorysu wyprawy.

Odwiedziliście już kiedyś Islandię? Marzycie o wyprawie do krainy ognia i lodu? 🇮🇸

Jeśli nasze wpisy pomagają Ci planować wymarzone wyprawy, będzie nam miło kiedy postawisz nam wirtualną kawkę. Zrobi nam się ciepło na sercu i z pewnością będziemy mieć jeszcze więcej motywacji do spędzania godzin nad wartościowym kontentem!