Islandia

Złoty Krąg – buchający gejzer i styk kontynentów

Islandzki Złoty Krąg obejmuje kilka najbardziej znanych atrakcji wyspy. Przeważnie ta pętla jest pierwszą z tras gdzie udają się podróżnicy, po wypożyczeniu samochodu, odhaczając obowiązkowe punkty na swoich zaplanowanych listach. Najważniejszymi miejscami, gdzie należy się zatrzymać przemierzając Golden Circle są: olbrzymi wodospad Gullfoss oraz obszar geotermalny Geysir. Nie da się pominąć też parku narodowego Thingvellir, leżącego na styku dwóch płyt kontynentalnych. Do tego, znajdziecie tutaj kolorowy krater Kerið i kilka mniejszych wodospadów.

Islandzki Złoty Krąg 🗻

Mapa trasy Golden Circle / Atrakcje pętli Złoty Krąg

Trasa Złoty Krąg obejmuje w przybliżeniu 250 km pięknych krajobrazów, pokonując pętlę od Reykjavíku i z powrotem. Jej nazwa wywodzi się od wodospadu Gullfoss, co z języka islandzkiego oznacza „Złoty wodospad”. Na tym tak naprawdę niedużym regionie skupiają się rozmaite cuda natury. Kratery wulkaniczne, buchające gejzery, kolorowe źródła pryzmatyczne, naturalne kąpieliska, różnej wielkości wodospady, płyty tektoniczne czy ogromne lodowce. Odległości od atrakcji do atrakcji nie są wielkie. Przy Golden Circle znajdziemy najważniejsze atrakcje wyspy, więc jak się domyślacie, droga jest świetnej jakości. Da się tę trasę wykonać w jeden dzień, można też zostać gdzieś na noc oraz dobrze zjeść, infrastruktura turystyczna jest tutaj na wysokim poziomie. Islandzki Złoty Krąg to idealny początek na przygodę z Krainą Ognia i Lodu!

Ten wpis jest częścią serii: Wyprawa dookoła Islandii. (2020)

Nasz dzień na trasie Golden Circle 🗻

Naszą podróż po wyspie rozpoczęliśmy od południa, a dokładnie od Golden Circle. Wyruszyliśmy z samego rana, zaraz po śniadaniu. Czuliśmy, że to będzie wspaniały dzień. Trasa już poza stolicą zamieniła się w sielankową Islandię, czyli tą, o której tak marzyliśmy. Mijaliśmy bezkresne, zielone łąki, na których pasły się islandzkie konie, które kochamy bezwarunkową miłością! Za każdym razem widząc je, utwierdzaliśmy się w przekonaniu, iż piękniejszych nie widzieliśmy nigdzie. Ponadto, zachwycaliśmy się cudownymi wzniesieniami pokrytymi mchem i krzewami towarzyszącymi nam przez większą część drogi.

Park narodowy Þingvellir, Złoty Krąg

Jak zapewne wiecie, Islandia leży na północnoamerykańskiej i euroazjatyckiej płycie tektonicznej. Park narodowy Thingvellir to jedyny zakątek na naszej planecie, gdzie Grzbiet Śródatlantycki przechodzący przez Atlantyk jest widoczny na powierzchni ziemi. Płyty kontynentalne ciągle odsuwają się od siebie jakieś 2,5 cm rocznie, co powoduje aktywność wulkaniczną. My wybraliśmy się na dłuższy spacer wąwozem Almannagjá, gdzie można stanąć pośrodku styku dwóch płyt. Po lewej stronie, zdecydowanie wyższa, to krawędź płyty północnoamerykańskiej, po prawej stronie będziecie mieli końcówkę płyty euroazjatyckiej. Dla nas bycie tam było niesamowitym doświadczeniem, wręcz niewyobrażalnym! Tak naprawdę w tym miejscu zdaliśmy sobie sprawę, dlaczego wyspa ma taką strukturę krajobrazu i częste trzęsienia ziemi. Do tego, znajdziecie tutaj klimatyczny wodospad Öxarárfoss i ładny kościół Þingvallakirkja. A dla pragnących większych doznań, polecana jest szczelina Silfra, gdzie nurkuje się między kontynentami.

Wulkaniczny krater Kerið

Jedną z naszych ulubionych atrakcji na trasie Golden Circle jest krater Kerið należący do wulkanu Grímsnes, który w swoim wnętrzu chowa piękne, naturalne, zielonkawe jezioro. Szacuje się, iż jezioro kraterowe powstało 6500 lat temu, po zapaści stożka wulkanicznego. Ściany krateru są pokryte bordowym piaskiem, a w lecie porasta je trawa i mech. To połączenie kolorów bardzo nam się podobało! Dzięki dostępnej ścieżce można podziwiać krater z każdej strony wędrując dookoła niego. Wskazane jest też zejście na sam dół, aby zobaczyć czyściutką wodę z bliska! Bajka!

Obszar geotermalny Geysir, Złoty Krąg

Kolejnym ważnym punktem jest obszar geotermalny Geysir. Na jego terenie będziecie mieli okazję ekscytować się nieziemską aktywnością wulkaniczną! Bulgoczące sadzawki, syczące fumarole, dymiące szczeliny, zapach zgnitego jaja to tylko namiastka tego co serwuje ta miejscówka! Pośród tego bombowego krajobrazu czeka na nas niespodzianka w postaci największego czynnego gejzeru na wyspie! Strokkur wybucha średnio co 5-10 minut, wyrzucając słup wody o średnicy 3 m, na wysokość nawet do 30 m! Nam udało się zobaczyć to zjawisko kilka razy i prysznic mieliśmy dość solidny! Drugim, jedynym, aktywnym gejzerem w Europie jest Geysir. Jego wybuchu nie zobaczyliśmy. Niestety, zdarza się to niezwykle rzadko. Ponadto, urok podsycają niebieskie źródła pryzmatyczne. Temperatura w nich waha się od 80°C do 100°C. Rewelacja!

Wodospad Gullfoss, Złoty Krąg

Olbrzymi Gullfoss to bezwątpienia cudowny skarb Złotego Kręgu, a zarazem jeden z największych islandzkich tego typu cudów natury. Wodospad ma 32 m wysokości i składają się na niego dwie majestatyczne kaskady. Przez „Złoty Wodospad” w każdej sekundzie przepływa 140 metrów sześciennych wody, która z potężną siłą wpływa do pokrytego zielonym mchem kanionu! Przez to często można spotkać nad nim tęczę, a przy odrobinie szczęścia nawet dwie. Wodospad zasila rzeka Hvítá wypływająca z lodowca Langjökull. Ciężko nam opisać Gullfoss, tak zaparł nam dech w piersiach! Jego siłę trzeba usłyszeć, zobaczyć i poczuć na własnej skórze! Krótko mówiąc, petarda!

Wodospad Faxi

O wiele mniejszy niż jego poprzednik Gullfoss, ale na nas wywarł fajne wrażenie. Wodospad Faxi utworzył się na rzece Tungufljót, jego szerokość to 80 m, a wysokość to zaledwie 7 m. Wyróżnia go zielona wysepka, która fenomenalnie go ozdobiła. Dla nas to islandzka perełka, bardzo oryginalna! Jeśli lubicie mniej znane atrakcje, gorąco polecamy wam wpaść tutaj na chwilę!

Dodatkowo, dla osób mających więcej czasu zachęcamy zajrzeć jadąc przez Golden Circle do takich miejsc jak:

• Brúarárfoss – wodospad słynący z przepięknej mlecznej wody,
  • Secret Lagoon – naturalny gorący basen,
  • Þórufoss – kolejny wodospad w lawowej scenerii.

Jesteście przekonani, żeby waszą przejażdżkę po wyspie zacząć od Złotego Kręgu? 🗻

Alicja.

Aloha! Jestem Alicja, kocham podróże i fotografię, a najbardziej łączyć obie te rzeczy. Chcę pokazywać świat moim okiem inspirując Was do spełniania własnych marzeń oraz łamania barier, które sami tworzymy.

OBSERWUJ NAS NA INSTAGRAMIE ↡

Bądź na bieżąco z ciekawymi informacjami!

Dołącz do naszej listy już dzisiaj.