Park narodowy Yosemite – lasy z granitowymi górami

Granitowe pasmo gór zmieniające kolor na fioletowy pod wpływem blasku zachodzącego słońca, skąd często odbijają się migoczące światła latarek osób wspinających się po stromych, niemal pionowych ścianach na szczyty ostańców. Do tego, bujne lasy, soczyste łąki, zaskakujące wodospady, ogromne skupiska sekwoi, krystalicznie czyste jeziora i błękitne niebo niczym łza na ludzkim oku. Tak zapamiętaliśmy park narodowy Yosemite. Brzmi bajkowo, prawda? Taka właśnie jest ta dolina, wygląda jak wyjęta z najpiękniejszych snów.

Yosemite National Park 🏞

Data utworzenia: 1890 / Stan: Kalifornia
Oficjalna strona / Mapa całego parku / Mapa Doliny Yosemite

Yosemite National Park znajduje się w środkowej Kalifornii, sąsiaduje z takimi rezerwatami przyrody jak: Dolina Śmierci, Kings Canyon czy park Sekwoi. Największą jego ikoną jest Dolina Yosemite należąca do łańcucha górskiego Sierra Nevada. Swoją powierzchnią zajmuje zaledwie 18 km² z 3030 km² objętych rezerwatem, a jej dnem płynie rzeka Merced. To ona jest nam wszystkim znana z wielu fotografii promujących zachodnią część USA. Yosemite Valley zawdzięcza swoje powstanie erozji wywołanej przez lodowce górskie, które pojawiły się na tym terenie ok. 2 mln lat temu, nadając jej niesamowity U-kształt. Większość tych olbrzymich ostańców składa się z granitów, najbardziej znanymi są: El Capitan i Half Dome.

WAŻNA INFORMACJA: Wjazd do parku kosztuje 35$ za auto, oczywiście honorowana jest karta Annual Pass za 80$.

KONIECZNIE WEŹ ZE SOBĄ: Okulary przeciwsłoneczne, czapeczkę, wygodne buty, mapę oraz, co najważniejsze, zapas wody! Zatankujcie też samochód przed i po do pełna, bo stacji w tym obszarze jest znikoma ilość!

POGODA: Yosemite można odwiedzać przez cały rok i w każdej porze ma inny wdzięk. Latem oraz w jesieni wodospadów przeważnie nie ma. Na wiosnę wszystko ożywa, co za tym idzie wodospady można oglądać w pełnej okazałości! Zimą jest tutaj śnieg, co ma swój urok, ale część dróg może być zamknięta, co można na bieżąco sprawdzać na tej stronie. W zimie, a dokładnie w drugiej połowie lutego można oglądać jedyne na świecie zjawisko tzw. Płonący Wodospad. Spływający z El Capitan, Horsetail Fall podczas zachodu słońca zmienia kolor wody w czerwono-żółto-pomarańczowe, ogniste barwy!

Ten wpis jest częścią serii: Road trip po zachodnim wybrzeżu USA. (2019)

Nasz dzień w parku narodowym Yosemite 🏞

Z racji tego, że spaliśmy w samochodzie, zaraz przy wjeździe do parku narodowego Yosemite, mieliśmy przyjemność wjechać do niego z już z samego rana. Poprzedni dzień spędziliśmy w ziemskim piekle zwanym Doliną Śmierci i po tym wszystkim przyszedł czas na to, aby trochę się ochłodzić w górskich klimatach. Do rezerwatu wjechaliśmy od wschodniej strony, przez wejście Tioga Pass, przemierzając góry oraz pustkowia. Wielu z was może jechać od drugiej strony, także te atrakcje możecie spokojnie odwiedzić sobie w innej kolejności.

Ponadto, w parku powinno się pojawić wcześnie rano, aby znaleźć miejsce do parkowania. Jeśli w danym dniu jest dużo osób, należy zostawić samochód w Dolinie Yosemite i do jej atrakcji dojechać autobusem, który kursuje cały rok. My takim środkiem transportu byliśmy zmuszeni dotrzeć do punktów: Lower Yosemite Fall oraz El Capitano.

Jezioro Tenaya Lake

Najpierw zjedliśmy śniadanie nad górskim jeziorem Tenaya. Dzień zapowiadał się słonecznie i pięknie, na dobry początek dnia mogliśmy popatrzeć jak meksykańska rodzina próbuje porannej, orzeźwiającej kąpieli. Przy okazji powiemy wam o kolejnej zalecie amerykańskich parków narodowych, bo bardzo podoba nam się to, że w każdym rezerwacie miejsca na posiłki są przygotowane pod odwiedzających. Można sobie usiąść, ugotować wodę na herbatę i zjeść posiłek przed zwiedzaniem.

Punkt widokowy The Tunnel View

Jadąc do słynnej Yosemite Valley zatrzymaliśmy się na punkcie widokowym Olmsted, skąd mogliśmy rozpocząć podziwianie panoramy na Half Dome. Dla nas nie był to imponujący punkt. Następnie, przed wjazdem do doliny podskoczyliśmy jeszcze na Tunnel View. Stąd rozpościera się wyśmienity widok na gigantyczne granitowe skały. Niestety, roi się tu od turystów i autobusów chińskich, którzy nie dadzą ci zrobić dobrego zdjęcia.

Kapliczka Yosemite

Wjechaliśmy do słynnej Doliny Yosemite, w której znajduje się nawet mały, uroczy kościółek, w którym co niedzielę odbywa się msza. Warto tutaj podjechać na pamiątkowe zdjęcie, kapliczka znana jest z wielu magazynów podróżniczych. Idealna na ślub! Pamiętajcie, że ruch w dolinie jest jednostronny, dlatego kolejność zwiedzania danych punktów ustalcie sobie wcześniej, żeby nie musieć potem wracać i tracić czasu.

Szlak do wodospadu Lower Yosemite Fall

Długość: 2 km | Czas: 1h

Po krótkim spacerze do kapliczki, od razu wybraliśmy się zobaczyć najpiękniejsze wodospady, od których pochodzi nazwa tego parku. Niestety okazało się, że są tylko sezonowe i były ledwie widoczne, ze względu znikomą ilość wody zasilającej je w tym okresie. Mimo to, wybraliśmy się na szlak gdzie ubóstwialiśmy przepiękne, wysokie sekwoje.

Granitowy monolit El Capitano

Po niedługim szlaku podjechaliśmy przyjrzeć się z bliska legendarnemu El Capitano. Wielu wspinaczy z całego świata do tego parku przyciąga właśnie ten granitowy monolit o wysokości 914m! Na ścianie można zobaczyć niewielkie sylwetki osób, które zawieszone są gdzieś na ścianie. Niektórzy ludzie wspinają się tam bez zabezpieczeń! Szczególnie świecące punkciki dostrzeżecie po zachodzie słońca, na nas zrobiło to piorunujące wrażenie!

Szlak do wodospadu Bridalveil Fall

Długość: 900 m | Czas: 45min

Wodospad Bridalveil był chyba jedynym, który w tej porze roku udało nam się zobaczyć w Yosemite. Jego nazwa, “welon Panny Młodej”, naprawdę nam się spodobała, uważamy, że jest trafna. Szczególnie można zauważyć to patrząc na panoramę Doliny, na przykład z punktu widokowego Tunnel View, dostrzegając go po prawej stronie. Wodny welon dodaje jej niesamowitego uroku! Wybraliśmy się, więc na krótki szlak pod sam wodospad, co Wam też polecamy!

Punkt widokowy Valley View

Wyjeżdżając z Yosemite Valley warto podjechać na ostatni rzut oka na góry, tym razem z dołu, i rzekę Merced.

Punkt widokowy Glacier Point

Ostatnim punktem, który odwiedziliśmy był Glacier Point, leżący już głębiej w parku. Przyjechaliśmy tutaj na zachód słońca i zdecydowanie rekomendujemy Wam zrobić tak samo! Zaplanujcie to tylko wcześniej, ponieważ miejscówka jest o wiele dalej od głównych atrakcji. Niebo nabrało wspaniałych kolorów fioletu, różu i niebieskiego oświetlając pasmo granitowych gór, nadając im wspaniałe barwy. Cudowniejszego końca dnia w rezerwacie Yosemite nie mogliśmy sobie wymarzyć! Nie ma znaczenia ile ma się lat i ile się widziało, krajobrazy Yosemite są niepowtarzalne!

Nocleg na kempingu w Yosemite

W Yosemite jest kilka pól kempingowych, ale wszystkie są bardzo oblegane. My rozbiliśmy namiot się w lesie na Crane Flat Campground należącym do parku, który zarezerwowaliśmy wcześniej na Recreation.gov płacąc 26$. Aby spać tam należy zrobić rezerwację z odpowiednim wyprzedzeniem. Bardzo polecamy ten nocleg, przyjechaliśmy po zachodzie słońca i było klimatycznie! Ludzie palili ogniska, zajadali smakołyki czy śpiewali. Niestety, my byliśmy zmęczeni, więc po kolacji położyliśmy się spać. W nocy trochę zmarzliśmy, pobudka w cichym lesie dookołą mając tylko naturę rekomensuje takie niedogodności!